Skodeng Nombor Untuk Menang Hadiah!

Under Construction!

Klik la kat sini...

Tuesday, October 12, 2010

Asal usul Tahun Baru Cina



1 bulan pertama Imlek setiap tahun ialah hari raya tradisional orang China, iaitu tahun baru China. Tahun baru China yang juga dipanggil “Guonian” ialah hari kebesaran yang paling meriah dan penting di negeri China sudah sekian lama.
Di kalangan rakyat China, banyak terdapat riwayat tentang asal usul Tahun Baru China. Salah satunya ialah, pada zaman purba, terdapat sejenis binatang galak yang bernama “Nian”. Pada malam terakhir setiap tahun, ia pergi ke setiap kampung dan keluarga, untuk makan manusia. Pada suatu malam, “Nian” pergi ke sebuah kampung untuk makan manusia lagi, tetapi kebetulan terdapat dua orang kanak-kanak yang sedang bermain cambuk, dan mengeluarkan bunyi yang menakjubkan. “Nian” setelah terdengar bunyi itu, sangat terkejut dan melarikan diri. Ia pergi ke sebuah kampung lagi, dan melihat sehelai baju merah yang digantung di depan pintu sebuah rumah. Ia berasa pelik dengan baju merah itu, dan secara kelam-kabut melarikan diri. Kemudian ia pergi ke sebuah kampung lagi dan melihat ke dalam sebuah rumah , dan dalam rumah itu sangat terang, lalu “Nian” terus melarikan diri lagi. Sejak waktu itu, orang sudah tahu “Nian” takut pada bunyi, warna merah dan cahaya yang terang, dan telah mendapat banyak cara untuk menangkisnya, misalnya menyalakan mercun, menempel kuplet dan memasang lampu, dan ini secara beransur-ansur menjadi adat resam tahun baru China.
Kegiatan merayakan Tahun Baru China bermula sejak 23 bulan ke-12 tahun Imlek dan sampai 15 bulan pertama tahun kemudian, iaitu pesta Capgohme, selama hampir sebulan. Dalam tempoh itu, terdapat banyak jenis kegiatan bagi merayakannya, termasuk dalam kehidupan harian, istiadat dan hiburan.
Semasa masuk ke bulan 12 tahun Imlek, orang China sudah mulai menyapu rumah secara besar-besaran. Namun semasa malam terakhir tahun itu, selepas makan malam sehingga keesokan harinya, menyapu lantai adalah pantang kerana orang Cina menganggap kalau siapa yang menyapu lantai pada waktu itu, dialah mengalami kerugian duit.
Sempena merayakan Tahun Baru China, tidak kita di China utara di China selatan, orang China sangat mementingkan mekanan. Pada malam terakhir setiap tahun, mereka harus makan dan minum bersama-sama, dan makanan juga bermacam-macam, tetapi lauk ikan amat penting dan tak boleh dikurangkan. Di China utara, pada malam itu, mereka harus makan Jiaozi atau Dumpling, semoga bahagia dan kehidupan serba lancar pada tahun yang tahun. Di China selatan pula, mereka harus makan kuih tahun baru supaya kehidupan makin tahun makin bahagia.
Dalam tempoh merayakan tahun baru China, orang China suka menempel dan menggantung kertas merah atau barang perhiasan bertuah di depan pintu, halaman, bilik tidur, dinding, jendela dan perabot supaya suasana menjadi meriah. Ini adalah istiadat menempel kuplet, dewa pintu, lukisan tahun baru demikian untuk menunjukkan orang berdoa supaya serba lancar, panjang umur dan hidup bahagia.
Bagi kegiatan hiburan pula, orang China sangat kaya dengan perayaan tahun baru China, seperti memasang bunga api merupakan yang sangat popular, teka-teki, mengunjungi pesta di kuil-kuil dan menikmati kecantikan lampu bermain tanglong. Kegiatan tersebut biasanya dimulakan sebelum malam tahun baru dan sampai ke kemuncaknya iaitu pesta Capgohme.
Istiadat dalam tempoh Tahun Baru China juga banyak. Yang sangat popular ialah saling menghadiahkan kad tahun baru, memberi angbao dan mengucapkan “Selamat Tahun Baru China”. Pada malam terakhir setiap tahun, selepas makan malam bersama-sama, generasi muda mengucapkan “Selamat Tahun Baru” kepada generasi tua, dan generasi tua memberi angbao kepada kanak-kanak. Pada 1 bulan pertama tahun China, orang memakai baju yang mewah dan cantik, mengucapkan selamat tahun baru dan panjang umur kepada orang tua, kemudian menziarahi saudara mara dan kawan-kawan serta saling mengucapkan “Selamat Tahun Baru”. Pada waktu itu, suasana hari raya sangat meriah dan harmoni.

0 comments: